Toimiston neljä trendiä vuonna 2022

Soundproof Room

Jos olemme jotain oppineet viimeisen kahden vuoden aikana, on se, että itse paikka missä töitä tehdään, on aika rajaton. Etätyö on uusi normaali, eikä enää ole tarvetta olla joka päivä toimistolla. Nyt on tärkeä miettiä, että työergonomia on oltava kunnossa toimiston lisäksi myös kotitoimistossa. Tässä kerromme ajatuksia, minkälaisia trendejä me näemme vuonna 2022 toimistokalusteiden suhteen.

Etätyöskentely ja kotitoimistot ovat tulleet jäädäkseen

Etätyöskentely kotona oli alkuun ratkaisu, jolla vähennetään koronatartuntoja. Tänä päivänä etätyöskentely on uusi normaali ja kotitoimistot ovat tulleet jäädäkseen. Koska kotitoimistot ovat tulleet arkeemme jäädäkseen, on myös kotiin hankittavien toimistokalusteiden kysyntä lisääntynyt. Alkuun on sinnitelty keittiöpöydän ääressä, mutta siinä menee paikat nopeasti jumiin ja kipeiksi. Työergonomia on tärkeä huomioida myös etätöissä ja nyt viimeistään on aika laittaa kotitoimistokalusteet kuntoon. Gerdmansin valikoimasta löydät pienet sähköpöydät, jonka saat mahtumaan myös kotiin. Valitse sähköpöydän kanssa seisomamatto jalkojen alle, kun teet töitä seisten ja hyvä ergonominen istuin, kuten satulatuoli, työtuoli tai istumapallo. Vaihtoehtoja on monia myös kotiin!

Hybridityöskentely on uusi normaali

Hybridityö tarkoittaa sitä, että työskennellään sekä etänä että perinteisesti paikan päällä toimistolla. Yritykset ovat valinneet erilaisia hybridityömalleja itsellensä, kuten esimerkiksi että toimistolla työskennellään 3 päivää viikossa ja etänä saa työskennellä 2 päivää viikossa. Työpaikat koittavat parhaansa mukaan kuunnella myös työntekijöiden toiveita etätyön suhteen. Isoilla toimistoilla ollaan paikalla porrastetusti, eikä henkilökohtaiset työpisteet enää välttämättä ole tarpeelliset. Jotta hybridityöskentely toimii, vaaditaan hyviä digitaalisia taitoja ja välineitä. Palavereja pidetään paljon etänä digitaalisesti ja monet ovat todenneet sen erittäin toimivaksi. Enää ei ole tarvetta matkustella niin paljoa ja kokoontua isojen neuvottelupöytien äärelle. Nykyajan digitaaliset palaverit tarkoittavat neuvottelutilojen suhteen, että pienemmät neuvottelutilat riittävät.

Avotoimistot eivät ole katoamassa

Vaikka tulemme jatkossa viettämään vähemmän aikaa toimistoilla kuin ennen, ei se tarkoita, että toimistot olisivat katoamassa minnekään tai että niitä ei enää tarvita. Toimisto antaa meille uuden tärkeän merkityksen, paikan missä tapaamme kollegoitamme ja missä pidämme nykyajan palavereja. Sosiaalinen kanssakäynti on edelleen erittäin tärkeä osa elämäämme. Toimistot kannattaa sisustaa uudelleen sopimaan tämän päivän työskentelytapoihin!

Jotta toimistot säilyttävät vetovoiman työntekijöiden suhteen, on tärkeää valita sinne oikeat kalusteet ja sisustaa toimisto viihtyisäksi ja toimivaksi. Usein ajatellaan, että toimiston pitää muuttaa uusiin tiloihin, että saadaan sopiva toimisto nykyajan hybridityöskentelyyn. Monesti kuitenkin nykyisen toimiston freesaus ja uudelleen kalustaminen tehokkaasti ja fiksusti onnistuu myös hyvin! Koska isoissa toimistoissa ei enää tarvita niin montaa henkilökotaista työpistettä, kun osa on etänä ja osa paikalla, voidaan työpisteitä vähentää. Työntekijät ovat toimistolla porrastetusti ja valitsevat aamulla itselleen vapaan työpisteen. Sen sijaan useammalle pienemmälle neuvottelutilalle on nykypäivänä enemmän tarpeita. Monesti eri tiimit kokoontuvat toimistolle, jotta he voivat pitää tiimi palavereja kasvotusten ja pääsevät sosiaalisen kanssakäyntiin. Isommat koko organisaation infopalaverit pidetään useasti digitaalisesti ja silloin osa on etänä ja tietyt tiimit haluavat ehkä kokoontua pienempiin neuvotteluhuoneisiin.

Meeting

Toimistokalusteiden suhteen, uuden hybridityöskentelyn myötä, on erittäin tärkeää ajatella, että kalusteiden pitää sopia erikokoisille työntekijöille. Työpöydäksi on hyvä valita sähköpöytä, jotta se saadaan haluttuun korkeuteen, jokaiselle työntekijälle sopivaksi. Luo työntekijöille suojaa ja työrauhaa sähköpöytään asennettavien pöytäsermien avulla. Työtuolissa tulee olla monipuoliset ergonomiset säätöominaisuudet, että jokainen työntekijä saa säädettyä sen itselleen sopivaksi. Lisäksi työpisteelle on hyvä valita seisomamatto, jos työntekijä haluaa tehdä töitä seisten. Henkilökohtaisia kaappeja ja laatikostoja ei enää jaetuilla työpisteillä ole. Sen sijaan on hyvä olla pukuhuoneet, jossa jokaisella työntekijällä olisi henkilökohtainen pukukaappi tai toimiston aulassa lokerokaappi, missä jokaisella olisi henkilökohtainen lokero omille tavaroille.

Muista myös luoda vetäytymistilat

Ergonomisten toimistokalusteiden ja erilaisten neuvottelukalusteiden lisäksi on tärkeää luoda myös erilliset hiljaiset tilat niille, joiden täytyy saada keskittyä tai jotka hyppäävät etäpalaveriin digitaalisesti. Kutsumme näitä vetäytymistiloiksi ja niitä saa helposti tuotua avotoimistoon ja luot uuden tilan tilaan. Yksittäisiä lyhyitä digitaalisia etäpalavereja varten on helppo luoda pieni oma paikkansa, asentamalla työpisteyksikkö sermeistä seinälle. Saat myös helposti eristettyä ja luotua tilan tilaan lattiasermeillä ja työpistesermeillä. Rennompia eristettyjä tiloja saat ääntä vaimentavien sohvien avulla. Jos tarvitset kunnon eristeen, vähän kuin oman huoneen, valitse avotoimistoon sijoitettava vetäytymistila. Tämä on hiljainen huone, jossa on mahdollisuus olla täysin rauhassa avotoimiston hälinältä.

Me Gerdmansilla olemme valmiina vuoden uusiin haasteisiin. Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä, jos mietit toimiston uudelleen kalustamista ja kaipaat vinkkejä ja apua. Yhdessä luomme parempia työpaikkoja!

;